Welkom op immediator.nl
Wat kunt u doen bij verzuim als gevolg van een arbeidsconflict?
Een arbeidsconflict is een vervelende situatie, voor zowel de medewerker als de werkgever. Het komt helaas met regelmaat voor dat een medewerker zich – als gevolg van een arbeidsconflict – genoodzaakt voelt tot een verzuimmelding. Hoe ga je hier nu mee om als werkgever, maar ook als medewerker? En wat kun je het beste doen om dit op te lossen, maar vooral om het te voorkomen?
De rol van de bedrijfsarts
Om te beginnen is een arbeidsconflict geen legitieme reden voor een melding van verzuim. Een bedrijfsarts kan de medewerker hierin geen medisch advies geven en dit proces hoort dan ook niet bij de bedrijfsarts thuis. De bedrijfsarts zal daarom adviseren om het samen op te lossen, door met elkaar het gesprek aan te gaan. Bedrijfsartsen zijn gehouden hierin de STECR richtlijnen te volgen.
Aandacht en preventie
Vanuit het eigen regie model zien wij de leidinggevende ook als casemanager verzuim. De leidinggevende kent de medewerker het beste en weet, als het goed is, wat er speelt. Vanuit onze visie is het ontzettend belangrijk om als leidinggevende en medewerker regelmatig in gesprek te zijn. Aandacht voor uw medewerkers is als leidinggevende van groot belang om verzuim te voorkomen. Dit gaat ook op voor een arbeidsconflict. Merkt u dat het wringt met uw medewerker? Of dat het tussen de medewerker en andere collega’s niet lekker loopt? Ga dan het gesprek tijdig aan en bespreek samen hoe jullie dit kunnen oplossen. Wanneer werknemers met enige regelmaat verzuimen kan dit ook een teken zijn dat er iets broeit tussen collega’s, probeer hier in het frequent verzuimgesprek naar te vragen. Ook voor medewerkers geldt; voel je je ergens niet prettig bij? Ervaar je een ongewenste situatie op de werkvloer? Maak het bespreekbaar! Zodra een medewerker en leidinggevende nauw contact hebben, zullen er minder snel verrassingen ontstaan.
Maar wat als..
Verzuim ten gevolge van een arbeidsconflict met de leidinggevende reeds heeft plaatsgevonden? Zoals de bedrijfsarts waarschijnlijk zal adviseren; ga om tafel met je medewerker. Probeer samen uit te vogelen waar het probleem ligt en hoe het op te lossen valt. U kunt ook met de bedrijfsarts de mogelijkheid van een driegesprek bespreken. Wacht niet te lang om in actie te komen! Wanneer een conflict te lang aanhoudt kan dit zorgen voor verharding in bepaalde standpunten. Ga na een korte afkoelingsperiode met elkaar het gesprek aan om te kijken naar mogelijke oplossingen. Wanneer werknemer en werkgever er samen niet uitkomen, kan er hulp worden ingeroepen van een conflictbemiddelaar. Maar bovenal; probeer dit als een kans te zien om zo’n situatie de volgende keer te kunnen voorkomen.
Een keer sparren?
Wilt u een keer sparren over onze visie op verzuim in de praktijk of bent u benieuwd naar wat onze bedrijfsartsen voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan eens contact op met één van onze consultants. Wij helpen u graag verder